מהו אתר איקומרס?
קרדיט freepik

העולם גדול ופתוח ומאפשר לבצע עסקאות מכר, לנהל מסחר או סתם לעשות שופינג בלחיצת כפתור. כל זאת מתאפשר באמצעות רשת האינטרנט ואתרי איקומרס. 

אתר איקומרס בהגדרה המילולית הוא פלטפורמה אינטרנטית של סחר אלקטרוני. הכוונה היא לחנות אינטרנטית בה מבצעים קנייה ומכירה של סחורות או שירותים, באמצעות העברת כסף ונתונים לביצוע עסקאות אלה והכל בקליק אחד מכל מקום בעולם, אפילו מהספה בסלון. 

הרבה Data זרם בעורקי הרשת מאז העסקה הראשונה שבוצעה און ליין והמסחר האלקטרוני התפתח במובנים רבים מאז תחילתו. ללא ספק הוא שינה ועדיין משנה ללא הרף, את הדרך בה אנו חיים, קונים ועושים עסקים. 

ההיסטוריה של המסחר האלקטרוני שזורה זה בזה בהיסטוריה של האינטרנט. קניות מקוונות התאפשרו עם פתיחת האינטרנט לציבור בשנת 1991. אמזון הייתה אחד מאתרי המסחר האלקטרוני הראשונים בארה"ב שהחלה למכור מוצרים ברשת, ואלפי עסקים הצטרפו ומצטרפים בכל יום.

אבל למעשה, שורשי האיקומרס עמוקים עוד יותר, כבר למעלה מ – 40 שנה, עם כניסת טכנולוגיה שהיתה חדשנית בזמנה, מה שנחשב היום לעניין בסיסי כגון מחלף נתונים אלקטרוני (Electronic Data Interchange –  EDI) או שיטת מכירות מהפכנית לזמנה אשר בוצעה באמצעות הטלפון, מה שכונה טלשופינג (teleshopping). אלה סללו את הדרך לחנות המסחר האלקטרוני המודרנית כפי שאנו מכירים אותה כיום.

אבן דרך משמעותית התרחשה בשנת 1994 כמה שמוגדר " כדבר הראשון שנמכר אי פעם באינטרנט". היה זה כאשר אדם פרטי מכר תקליטור של הזמר סטינג לחברו באמצעות פלטפורמה ייחודית ותשלום בכרטיס אשראי, לראשונה בוצעה עסקה אשר היתה מוגנת באמצעות טכנולוגית הצפנה. 

באמצע שנות ה -90 החלה התקדמות מאסיבית בשימוש המסחרי באינטרנט. אחד מאתרי המסחר האלקטרוני הראשונים היה אמזון שהחלה את דרכה בשנת 1995 כחנות ספרים מקוונת אך הפכה לקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם. סיפורי הצלחה אחרים בשוק המסחר האלקטרוני כוללים את eBay, אתר מכירות פומביות מקוונות שהופיע לראשונה בשנת 1995, ו- Etsy, שהושק בשנת 2005 ועד שנת 2019 הסתכם במכירות סחורות גולמיות במיליארדי דולרים ברחבי העולם.

במקביל להתפתחות השוק האינטרנטי והרחבת הקניון הגדול בעולם וככל שיותר ויותר אנשים החלו לעשות עסקים ברשת, התברר הצורך בתקשורת ובעסקאות מאובטחות. בשנת 2004 הוקם ה – PCI (Payment Card Industry Security Standards Council) מועצת התקנים לביטחון כרטיסי התשלום, זאת במטרה להבטיח שעסקים עומדים בדרישות אבטחה שונות. לאורך השנים הארגון דואג לפתח, לשפר ולשמור על יישום תקני אבטחה להגנה על נתוני חשבון הלקוחות ברמה הבינ"ל. 

בשנים האחרונות הפך המסחר האלקטרוני לפתרון עסקי עבור עסקים במגוון תחומים וגדלים. לא עוד פלטפורמה רק עבור עסקים גדולים במוכרים במיליונים, אלא פתרון מעולה לעסקים קטנים ובינוניים המבקשים להרחיב את מעגלי הלקוחות ולהפיץ את מרכולתם ברבים. עוד ועוד אתרי מסחר אלקטרוני נבנו והלקוחות התרגלו לבצע את כל השופינג שלהם און ליין. 

פתרון האיקומרס סייע לאינספור עסקים לצמוח ולהרחיב את ההכנסות שלהם. הנוחות, הבטיחות וחווית המשתמש שממשיכה להשתפר ללא הרף עם מודלי מסחר שונים ומגוון צורות לרבות רכישה קמעונאית או סיטונאית, עסקאות B2C, B2B, C2C, C2B ועוד, כולם יכולים לסחור עם כולם, עסקים עם עסקים, לקוחות פרטיים שמוכרים לחנויות, חנויות שמוכרות ללקוחות סופיים ועוד. 

יחד עם התפתחות המסחר המקוון צצו גם שיטות מסחר חדשות ייעודיות לפלטפורמות הללו, כגון דרופשיפינג שמשמעותו מכירת מוצר המיוצר ונשלח לצרכן על ידי צד שלישי. מימון המונים דהיינו איסוף כסף מהצרכנים לפני שהמוצר יהיה זמין על מנת לגייס את הון ההפעלה הדרוש להוצאתו לשוק ועוד.

בעולם הגדול ובארצנו הקטנטונת הבינו כבר מזמן את פוטנציאל האיקומרס, גם שנת הקורונה תרמה מאוד להבנה הצרכנית בנוגע לקניות און ליין. כך הפכו חנויות מקוונות לצינור המכירה המרכזי עבור מרבית החברות. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here